Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
12.5.2021, Milan Šurkala, aktualita
Společnost QuantumScape to nemá poslední dobou jednoduché. Chce přijít na trh s novými solid-state akumulátory, nicméně nedávno se objevila zpráva, která nedávala moc důvěru ve schopnosti firmy. Ta se to nyní snaží trochu napravit.
batmaster (699) | 13.5.202113:11
Malá chybka v investicích. ­"..investovala 100 mld. USD..­"
mld. jsou podle mě miliardy. Oni ale investovali miliony. ­(Pokud se tedy nepletu­). ;)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5151) | 13.5.202114:41
Jako bych to ještě nekontroloval, abych to zase nepopletl :­-­)
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 12.5.202117:07
Už vidím ten elektromobil na ty knoflíkové akumulátory....

A až baterie doslouží, vymění je hodinář... :D
Odpovědět0  0
potooczech (345) | 13.5.20217:49
Důchodci to raději vezmou k Vietnamcovi do večerky. Je prý levnější jak hodinář :)
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 12.5.202115:01
Ale co HE3DA? Přeci mají už nějakých 5 let ­"poloprovoz­" v Letňanech, chrlící řádově 10 tisíc KWH baterií ročně. Viděl už někdo mimo firmu alespoň jednu jedinou? Mohl jí otestovat tak, aby potvrdil, že charakteristika vážně neodpovídá žádnéyráběnému typu? ­(omlouvám se za skepsi, ale v případě investic v řádu stovek milionů kč by se vyplatil podvod stylem: vezmeme 5x tolik čínských článků, narveme je do šasí, podojíme hejly a vezmeme roha na Bahamy.­)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5151) | 12.5.202115:43
"Mohl jí otestovat tak, aby potvrdil, že charakteristika vážně neodpovídá žádnéyráběnému typu?­"

Nedělejte z HE3DA něco, co to není. Vždyť to ani žádnou superextra charakteristiku mít nemá. Je to jen upravený lithiová baterka s optimalizací na mechanickou odolnost, žádná revoluce ­(standardní evoluce, jako se děje už 30 či kolik let od vzniku Li­-Ionu­). Tak jako jiné akumulátory jsou zase optimalizované na něco jiného. Prostě jen jedna Li­-Ion baterka z mnoha. Míří spíše tam, kde je dnes LiFePO, s nímž má podobnou hustotu co do hmotnosti ­(tedy ne moc dobře použitelné v elektromobilech kvůli vysoké hmotnosti­), ale poměrně slušně je na tom s objemem ­(proti LiFePO, nicméně opět o trochu horší než třeba NMC v elektromobilech­). Tohle jsou baterky do úložišť a pokud někde někde nekecá, tak už několik let běží v testovacím provozu v USA, letos jeli na Dakaru, měli se už i u nás nějakou dobu zapůjčovat do testovacího provozu ­(pouze po osobním jednání­).

Zajímavá je větička z jejich stránek ­"Při ­-20 °C lze dosáhnout cca 5 procent kapacity.­" Také je divné to, že se na různých místech uvádí různé parametry. Někde lze vidět životnost 5 tisíc cyklů, jinde 10 tisíc ­(srovnatelné s nejlepšími LiFePO­), někde je hustota 125 Wh­/kg, jinde 200+ Wh­/kg... a ve většině případů to srovnávají s olověnými baterkami.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 12.5.202119:04
Právě:­" pokud někdo nekecá.­" Což mi přijde nepotvrzené. Ano, vím, že měli na dakaru bateriový přívěs. Ano, vím, že na tom byl nápis he3da. Ve volném prodeji je víc než dost článků, které by mohli nakoupit, naskládat do matrice, navrch nalepit logo a bum, je to ­"funkční he3da baterie­". A i ­"nezávislý odborník­" potvrdí, že z toho jde šťáva, ale když to nemůže testovat celé cykly, vzážit, změřit atd, těžko může říct, jestli je to jejich výrobek.
Odpovědět0  0
asip80 (1191) | 13.5.20218:17
osobně si myslím, že kdysi něco měli na papíře a než to rozjeli, tak jim jednoduše ujel vlak, protože teď se do toho kvůli elektromobilitě­/OZE sype a jednoduše jejich koncept byl překonán a už jen mlží, protože nejsou schopni se svými zdroji­/know­-how držet krok..
Odpovědět0  0
Simik (362) | 14.5.20217:13
"Nedělejte z HE3DA něco, co to není. Vždyť to ani žádnou superextra charakteristiku mít nemá. Je to jen upravený lithiová baterka s optimalizací na mechanickou odolnost, žádná revoluce ​­(standardní evoluce, jako se děje už 30 či kolik let od vzniku Li​­-Ionu​­).­"

?

"Jenže, podobných revolučních baterií jsme už na stránkách SHW popisovali několik desítek a zatím dochází pořád jen k evoluci a žádné výraznější revoluci. Tentokrát tomu ale bude jinak.­"

https:­/­/www.svethardware.cz­/revolucni­-bezpecne­-baterie­-he3da­-se­-budou­-vyrabet­-u­-havirova­/45297

P.S. Tohle by samo o sobě mělo potenciál revoluci způsobit, ne?: ­"Hovoří se také o tom, že výrobní náklady baterií mohou být zhruba 50krát nižší ve srovnání s tím, kolik stojí baterie u Tesly."
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5151) | 14.5.20219:08
Uvědomte si jednu věc, a říkám to tu snad už posté. Sem na SHW se mnohdy dostávají publikace z vědeckých článků, konferencí. Komerční nasazení je ale úplně jiná věc. Úplně. Žádná revoluce v podstatě ani ještě neměla nastat, vždyť ty baterky zde popisované byly publikované teprve jen před pár lety. Výsledek publikovaný v časopise a komerční nasazení je u baterek věc tak na desetiletí. Když se podíváte do historie, tak velkým průlomovým typům akumulátorů to od zveřejnění konceptu v článku do komerčního uvedení trvalo v průměru asi 20 let. Ano, 20 let. Dílčí vylepšení budou rychlejší, ale pořád to jsou prostě minimálně vyšší jednotky let.

Vždyť se podívejte na ty projekty, které už dělají nějaké praktické testy v produktech a říkají, že to budou mít třeba za pár let na trhu. Dohledejte si publikaci článků k nim. Spousta z nich bude datována někde kolem roku 2005­-2010. Mercedes má už dnes funkční organické baterky. A má je v autech? Nemá. Sám říká, že to nestihne uvést dříve než za 15 let, a to už je má vymyšlené, vyrobené a testuje je. QuantumScape chce mít své solid­-state články kolem let 2024­-2025 v komerčním nasazení, ale je to věc, která je už dnes 10 let stará. Vznikla z výzkumu Stanfordské univerzity, konkrétně hovoříme o výzkumu z roku 2010. Jestli čekáte, že baterka, o které se psalo třeba v roce 2018 na SHW, by měla být letos na trhu, tak to by byl... nevím... zázrak. To by byla pecka. Pokud se objeví ve 2030, tak to bude rychlé. Výsledky vědeckého zkoumání a komerční nasazení, to je prostě věc dekády od sebe. Ano, občas se tam publikují výsledky dílčích vylepšení už nasazovaných v praxi, ale většinou to jsou jen koncepty a první prototypy. Dekádu i dekády daleko do obchodů.

Pokud jde o ty HE3DA... No,v době uvedení vypadaly dost revolučně, ale jak se postupně ukazuje, ony vůbec tak revoluční nejsou. Resp. ono záleží, jak definujete slovo ­"revoluční­". Považujete třeba LiFePO za revoluční? Pokud se podíváme na jejich výdrž, která se udává na 4­-12 tisíc cyklů a velmi dobrou odolnost proti vznícení, tak proti jiným akumulátorům jistě revoluční jsou a jsou už také pěknou řádku let na trhu. Ale v ostatních ohledech nikoli. Proto se používají v úložištích a až na výjimky se necpou do aut ­(má je ale např. čínská Tesla v levnějších verzích­), kde jsou důležité jiné výhody, které LiFePO nemají. Zvěsti o ceně... no 50krát nižší cena by byla super, ale bude to pravda? To by jistě revoluční bylo, ale zase nezapomínejme, že za tu dobu se snížila i cena jiných baterek ­(jen od doby, kdy to prohlásili, šla o zhruba polovinu dolů­). Já bych dnes HE3DA za revoluci nepovažoval. Pokud splní to, co slibuje, půjde o slušnou evoluci, ale to je tak vše. Hustou ­(a to oběma­) je to překonané většinou dnešních Li­-Ionů, možná to bude levné ­(to teprve uvidíme­) a je to odolné ­(to je tak jediná ­"jistota­", kterou máme­). Stačí větší odolnost na ­"revoluci­"? No, nevím. Vše nasvědčuje tomu, že jde jen o jedno z mnoha desítek různých vylepšení lithiových baterek v některém ze směrů. Revoluce bude, když to nějak zásadněji vylepší většinu směrů ­(energetická hustota hmotnostní i objemová, cena, ekologický dopad, rychlost nabíjení, vysoká výdrž co se týče cyklů i průrazu...­), ne jen jeden, dva.
Odpovědět0  0
Simik (362) | 14.5.20219:44
1. odstavec: nechápu souvislost s HE3DA a Vaším opravováním historie

2. odstavec: opět nechápu souvislost...

3. odstavec: To Vy jste je tenkrát označil za revoluční a nyní píšete ­"Nedělejte z HE3DA něco, co to není.­" a ­" žádná revoluce­".

Slibovaná 50x nižší cena nic není?

To nejsme mi kdo dělá­/dělal z HE3DA něco co není, ale autoři ­"projektu­" a Vy­(novináři­). Zameťte si před vlastním prahem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5151) | 14.5.202111:56
1,2, nechte být

3, Vždyť říkám, že bych ji dnes, po zjištění dalších informací o projektu, za revoluční neoznačil ­(cituji: ­"Já bych dnes HE3DA za revoluci nepovažoval.­") a považuji za to svou chybu. Já už dávno zametám. Tehdy byly informace o projektu docela vágní a ostatně na adresu hustoty jsem se kriticky vyjádřil už tehdy před lety. Zdá se být i nadále revoluční ohledně výdrže ­(především odolnosti­), ale celkově to revoluční baterka dle mého názoru není podle toho, co jsme se od té doby dozvěděli. To, že to slibně vypadalo v roce 2017, neznamená, že to stejně tak slibně vypadá v roce 2021, kdy se jednak dopředu posunula konkurence a jednak jsme se dozvěděli další informace.

Slibovaná 50x nižší cena ještě neznamená, že taková opravdu bude. Zatím to nevypadá, že by měl být tento slib naplněn ­(resp. neviděl jsem nějaké rozumné zdůvodnění, proč by tomu tak mělo být ­- ví se např. to, že vrstvení jednoho z typů vyžaduje třetinové množství kroků, a tím výrobu zlevňuje na třetinu... ale to se asi nebude týkat celého akumulátoru včetně ceny materiálů­). Pokud se to opravdu dostane ze vzorkového prodeje vybraným lidem do většího okruhu zákazníků, nevidím, v čem by to mělo nějak komplexně a zásadně překonat stávající akumulátory. Pořád je to jen Li­-Ion NMC ­(materiálově se to takřka neliší od toho, co se už roky prohání v elektromobilech­), která se díky jiné prostorové struktuře a použití jakéhosi nanomateriálu posouvá více k vlastnostem LiFePO ohledně stability.

Jak říkám, původní prohlášení vypadala v některých ohledech dosti revolučně ­(i kdyby byla naplněna jen zčásti­), nicméně s dnešními informacemi to vypadá jen na další úpravu staré známé technologie, aby vylepšila některé vlastnosti. V podstatě to, co se děje už 30 let od komerčního nástupu Li­-Ionu.

Tady se dělá ­"revoluce­" z každé úpravy Li­-Ion baterky ­(a sypu si popel na hlavu, že jsem to sám udělal u HE3DA­), ale tak to není.
Odpovědět0  0
Simik (362) | 14.5.202114:28
OK. Oceňuji, že dokážete přehodnotit svůj pohled na věc a ustát kritiku, ale oni opravdu tehdy představovali revoluční baterii.
Že dnes víme jaká je­(byla skutečná?­) situace na minulosti nic nemění a je třeba porovnat jejich sliby s realitou a nikoli je omlouvat.

Nejste v tom sám, někde bych možná našel článek ze Světa motorů a jejich návštěvy v továrně HE3DA.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.